Rabu, 17 Oktober 2012
Hi.Am not an active blogger,but now i want to start write something,about my anchestor,keruak of Kota Belud.Its a bit sensetive history at Kota Belud,but just want to try to do some searching,who is this great guy.Written history he is a Bajau leader but few weeks i have met a few of keruaks clan and found surprising information about keruak.They said Keruak is a Bruneian,not only that to the extend they claim he is a Brunei Prince who ran away from Brunei.He went to Kota belud,change his name to Keruak and become a Bajau.Another version he has a link with pangeran muda Hashyim,the brunei pangeran whom once administered Sarawak with his whites best friend,none other than james Brooke.An extreme version he is Pangeran Muda Hashyim,this will be ellaborate more later on.Another versiaon said Keruak is a son or maybe grand son of Raja Tua,also a Brunei pangeran who live during late 17th century.I will also touch this version latter.Keruak wife also believed was a princess from Negeri Sembilan or from Riau Royal family.Intresting,isnt it?
Rabu, 4 April 2012
LEBAH – semakin terancam
مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيْهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ
“Dari perut lebah itu ke luar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat obat yang menyembuhkan bagi manusia.” (QS. An Nahl : 69)
Lebah merupakan serangga penghasil madu yang telah lama dikenal manusia. Sejak zaman purba manusia memburu sarang lebah di gua-gua, di pohon kayu dan tempat-tempat lain untuk diambil madunya. Lebah juga menghasilkan produk yang yang sangat diperlukan untuk dunia kesihatan iaitu royal jelly, pollen, malam (lilin), propolis dan madu. Lebah madu adalah satu-satunya serangga yang menghasilkan makanan untuk manusia.
Terdapat kira-kira 20,000 spesies lebah, dan ia boleh didapati di setiap benua, kecuali Antartik.
Di Malaysia kawasan penternakan lebah banyak tertumpu di Negeri Sabah dan Johor. Terdapat juga di kawasan yang menjalankan perternakan lebah secara kecil-kecilan seperti di Pahang, Kedah, Kelantan, Terengganu dan Kedah.
Dalam satu koloni lebah terdiri daripada seekor ratu lebah yang boleh menetaskan lebih seribu telur lebah sehari, 30,000 ribu ke 40,000 ribu pekerja lebah, 1,000 lebah jantan.
lebah tidak hanya berguna untuk manusia dari segi madunya semata-mata. Ia juga menyumbang kepada pendebungaan buah-buahan dan sayur-sayuran untuk makanan harian manusia. Bila lebah mengumpul nektar dari satu bunga ke satu bunga ia turut membantu proses pendebungaan bagi menumbuhkan buah-buahan dan sayuran untuk makanan manusia.
Tanpa lebah,pendebungaan tidak berlaku,tanpa bunga-bungaan lebah tidak dapat pula menghasilkan madu sebagai sumber makanannya.,suatu kontrak alam yang sempurna. Albert Einstin pernah berkata,"Jika lebah madu punah,manusia dimuka bumi bakal ikut punah dalam tempoh empat tahun",walaupun masih diragui Einstain pernah mengatakannya,lebah madu memang diakui penting bagi kelangsungan hidup manusia
Lebah madu selalu hidup berkoloni, rata-rata setiap koloni terdapat 60-70 ribu lebah dalam satu sarang. Walaupun populasi yang demikian padat, lebah mampu melakukan pekerjaannya secara terencana dan teratur rapi. Suatu koloni lebah umumnya terdiri dari lebah pekerja, pejantan dan ratu. Lebah pekerja boleh dikatakan menjalankan seluruh tugas dalam sarang iaitu membuat sarang, membersihkan sarang, menjaga sarang, memberi makan larva dan ratu lebah, dan yang utama adalah mengumpulkan madu dan bee pollen sebagai sumber makanannya.
Lebah semakin terancam
Koloni lebah diseluruh dunia terdedah kepada bahaya penggunaan bahan kimia yang berlebihan diladang dan pencemaran alam sekitar yang lain. Mengikut laporan Program alam sekitar PBB(UNEP),penyebaran fungi berbahaya yang dibawa melalui pergerakan perdagangan antarabangsa, turutmengancampopulasilebah.
UNEP menambah,penurunan populasi lebah memberi kesan yang serious kepada keselamatan makanan dunia.Biodiversiti juga turut terjejas sekiranya tiada berlaku persenyawaan tumbuhan yang biasa dibuat olehlebah
Penurunan populasi lebah telah dikesan sejak tahun 1998,terutamanya diBelgium,Perancis,Jerman,Haiti,Belanda,Spanyol,UK,Amerika dan Afrika juga turut menErima kesan. Lebah merupakan indikator awal keatas sebarang perubahan keatas alam sekitar
UNEP meminta kepada para petani & peladang diberi insentif untuk menggalakkan penternakan lebah madu
Pada tahun 2009,didapati koloni lebah di England berhadapan dengan kadar kepupusan yang tinggi akibat jangkitan penyakit dan kurangnya pengawalan penyakit dipihak yang berwajib
Pada tahun 2005,Walter Haefeker, Naib Presiden Persatuan Penjaga Lebah Profesional Eropah telah menimbulkan rasa resahnya pada keadaan yang berlaku kepada koloni lebah di Eropah.Tanpa diketahui sebabnya, populasi lebah di Jerman semakin menghilang dan ini memberi kemudaratan kepada penjaga-penjaga lebah di sana .
Komuniti saintis menggelarkan fenomena misteri ini sebagai Colony Collapse Disorder (CCD) yang semakin pantas bertukar menjadi masalah nasional. Ada juga saintis yang melabel masalah ini sebagai “ AIDS kepada industri penjagaan lebah”. Apa yang pasti adalah berjuta lebah telah hilang begitu sahaja. Yang hanya tinggal dalam sarang ialah anak-anak yang pasti akan mati kerana tidak diberi makanan oleh lebah-lebah dewasa yang hilang tersebut. Lebih ganjil, lebah-lebah yang mati itu tidak dijumpai di dalam sarang ataupun di sekitar kawasan sarang mereka. Saintis yang sedang melakukan penyiasatan turut berasa hairan kerana simptom yang di paparkan dalam kes ini tidak dapat dirujuk dalam mana-mana data dan maklumat yang tersedia ada berkenaan lebah.
Dalam banyak kes saintis masih berjaya menemui bahan bukti bahawa hampir semua virus yang berkaitan dengan lebah telah ditemui pada lebah-lebah yang dijumpai dalam sarang setelah kehilangan secara besar-besaran yang berlaku dalam koloni lebah tersebut. Sesetengah daripada lebah tersebut menerima 5 hingga 6 jenis jangkitan dan pada masa yang sama juga dijangkiti oleh kulat. Saintis membuat kesimpulan bahawa tanda-tanda sebegini hanya berlaku kepada lebah yang telah musnah sistem antibodi mereka.
Kejutan lain buat para saintis yang menyelidiki kes ini ialah sarang lebah yang terbiar tidak didatangi oleh lebah-lebah dan haiwan yang lain. Kebiasaannya koloni lebah yang berdekatan atau parasit akan mencuri madu dan debunga yang ditinggalkan atas sebab yang berbeza seperti kesejukan yang melampau dalam musim sejuk. Para saintis tersebut membuat hipotesis bahawa “terdapat sesuatu yang toksik pada koloni yang tertinggal yang membuatkan haiwan lain menjauhi daripadanya”.
Walter Haefeker melihat perkara ini melebihi dari skop industri penjagaan lebah. Beliau membuat andaian bahawa kemungkinan paling besar faktor yang mempengaruhi fenomena ini ialah pertambahan bilangan ladang tanaman ubah suai genetik (GM) yang mempunyai sifat rintang serangga perosak telah ditanam sekitar 40 % di ladang jagung di Amerika Syarikat. Di Jerman jumlahnya hanya sekitar 0.06 % yang hanya merangkumi kawasan di sebelah timur Mecklenburg dan Brandenburg . Beliau telah menghantar beberapa saintis untuk membuat kajian di kawasan tersebut dan mencari hubungan antara tanaman GM dan penyakit yang dialami oleh lebah.
Kepupusan koloni lebah berkemungkinan juga berpunca dari kesan radiasi akibat penggunaan handphone.Pancaran radiasi melalui penggunaan alat telekomunikasi seperti handphone telah menggangu kemampuan lebah untuk mengesan sumber makanan.Satu kajian dibuat Universiti Landau didapai lebah tidak pulang semula ke haif bila handphone diletakkan berhampiran
Pemanasan global juga dipercayai menyumbang kepada kematian lebah,menurut para saintis pemanasan global meningkatkan lagi jumlah populasi agen pembawa penyakit seperti kutu,fungi dan virus yang mengancam keselamatan lebah.Perubahan cuaca yang tidak menentu berpunca dari pemanasan global ini turut menggangu koloni lebah yang sudah biasa dengan perubahan iklim yang tetap.
Di negeri kita,fenomena penurunan hasil madu lebah juga begitu ketara berlaku.Korporasi Pembanguna Desa,agensi utama dalam mengembangkan industri lebah madu di negeri ini sejak tahun 1980han lagi,melihat trend penurunan hasil madu dikalangan penternak madu di beberapa daerah seperti di Kudat sejak tahun 2008 lagi.
Antara puncanya ialah pembukaan hutan dan kecendrungan pekebun menggantikan kebun mereka dengan penanaman kelapa sawit.Ini mengakibatkan sumber makanan lebah seperti pokok kelapa semakin berkurangan.Faktor cuaca yang tidak menentu juga menyumbang kepada penurunan hasil ini.
Sudah tiba masanya kempen kesedaran agar menjaga populasi lebah ini dari mengalami kepupusan seperti yang berlaku dinegara-negara barat. Pihak sekolah contohnya boleh melibatkan diri agar pelajar-pelajar didedahkan lebih awal mengenai kepentingan lebah kepada alam sekitar. Kajian berterusan harus dilakukan dan langkah-langkah pencegahan perlu dibuat oleh pihak yang berwajib agar industri lebah dinegara ini terus berkembang untuk ditinggalkan kepada generasi akan datang.Lebah seolah-olah ingin memberi tahu kita bahwa alam sekitar semakin terancam oleh kerakusan tangan manusia sendiri.
مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيْهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ
“Dari perut lebah itu ke luar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat obat yang menyembuhkan bagi manusia.” (QS. An Nahl : 69)
Lebah merupakan serangga penghasil madu yang telah lama dikenal manusia. Sejak zaman purba manusia memburu sarang lebah di gua-gua, di pohon kayu dan tempat-tempat lain untuk diambil madunya. Lebah juga menghasilkan produk yang yang sangat diperlukan untuk dunia kesihatan iaitu royal jelly, pollen, malam (lilin), propolis dan madu. Lebah madu adalah satu-satunya serangga yang menghasilkan makanan untuk manusia.
Terdapat kira-kira 20,000 spesies lebah, dan ia boleh didapati di setiap benua, kecuali Antartik.
Di Malaysia kawasan penternakan lebah banyak tertumpu di Negeri Sabah dan Johor. Terdapat juga di kawasan yang menjalankan perternakan lebah secara kecil-kecilan seperti di Pahang, Kedah, Kelantan, Terengganu dan Kedah.
Dalam satu koloni lebah terdiri daripada seekor ratu lebah yang boleh menetaskan lebih seribu telur lebah sehari, 30,000 ribu ke 40,000 ribu pekerja lebah, 1,000 lebah jantan.
lebah tidak hanya berguna untuk manusia dari segi madunya semata-mata. Ia juga menyumbang kepada pendebungaan buah-buahan dan sayur-sayuran untuk makanan harian manusia. Bila lebah mengumpul nektar dari satu bunga ke satu bunga ia turut membantu proses pendebungaan bagi menumbuhkan buah-buahan dan sayuran untuk makanan manusia.
Tanpa lebah,pendebungaan tidak berlaku,tanpa bunga-bungaan lebah tidak dapat pula menghasilkan madu sebagai sumber makanannya.,suatu kontrak alam yang sempurna. Albert Einstin pernah berkata,"Jika lebah madu punah,manusia dimuka bumi bakal ikut punah dalam tempoh empat tahun",walaupun masih diragui Einstain pernah mengatakannya,lebah madu memang diakui penting bagi kelangsungan hidup manusia
Lebah madu selalu hidup berkoloni, rata-rata setiap koloni terdapat 60-70 ribu lebah dalam satu sarang. Walaupun populasi yang demikian padat, lebah mampu melakukan pekerjaannya secara terencana dan teratur rapi. Suatu koloni lebah umumnya terdiri dari lebah pekerja, pejantan dan ratu. Lebah pekerja boleh dikatakan menjalankan seluruh tugas dalam sarang iaitu membuat sarang, membersihkan sarang, menjaga sarang, memberi makan larva dan ratu lebah, dan yang utama adalah mengumpulkan madu dan bee pollen sebagai sumber makanannya.
Lebah semakin terancam
Koloni lebah diseluruh dunia terdedah kepada bahaya penggunaan bahan kimia yang berlebihan diladang dan pencemaran alam sekitar yang lain. Mengikut laporan Program alam sekitar PBB(UNEP),penyebaran fungi berbahaya yang dibawa melalui pergerakan perdagangan antarabangsa, turutmengancampopulasilebah.
UNEP menambah,penurunan populasi lebah memberi kesan yang serious kepada keselamatan makanan dunia.Biodiversiti juga turut terjejas sekiranya tiada berlaku persenyawaan tumbuhan yang biasa dibuat olehlebah
Penurunan populasi lebah telah dikesan sejak tahun 1998,terutamanya diBelgium,Perancis,Jerman,Haiti,Belanda,Spanyol,UK,Amerika dan Afrika juga turut menErima kesan. Lebah merupakan indikator awal keatas sebarang perubahan keatas alam sekitar
UNEP meminta kepada para petani & peladang diberi insentif untuk menggalakkan penternakan lebah madu
Pada tahun 2009,didapati koloni lebah di England berhadapan dengan kadar kepupusan yang tinggi akibat jangkitan penyakit dan kurangnya pengawalan penyakit dipihak yang berwajib
Pada tahun 2005,Walter Haefeker, Naib Presiden Persatuan Penjaga Lebah Profesional Eropah telah menimbulkan rasa resahnya pada keadaan yang berlaku kepada koloni lebah di Eropah.Tanpa diketahui sebabnya, populasi lebah di Jerman semakin menghilang dan ini memberi kemudaratan kepada penjaga-penjaga lebah di sana .
Komuniti saintis menggelarkan fenomena misteri ini sebagai Colony Collapse Disorder (CCD) yang semakin pantas bertukar menjadi masalah nasional. Ada juga saintis yang melabel masalah ini sebagai “ AIDS kepada industri penjagaan lebah”. Apa yang pasti adalah berjuta lebah telah hilang begitu sahaja. Yang hanya tinggal dalam sarang ialah anak-anak yang pasti akan mati kerana tidak diberi makanan oleh lebah-lebah dewasa yang hilang tersebut. Lebih ganjil, lebah-lebah yang mati itu tidak dijumpai di dalam sarang ataupun di sekitar kawasan sarang mereka. Saintis yang sedang melakukan penyiasatan turut berasa hairan kerana simptom yang di paparkan dalam kes ini tidak dapat dirujuk dalam mana-mana data dan maklumat yang tersedia ada berkenaan lebah.
Dalam banyak kes saintis masih berjaya menemui bahan bukti bahawa hampir semua virus yang berkaitan dengan lebah telah ditemui pada lebah-lebah yang dijumpai dalam sarang setelah kehilangan secara besar-besaran yang berlaku dalam koloni lebah tersebut. Sesetengah daripada lebah tersebut menerima 5 hingga 6 jenis jangkitan dan pada masa yang sama juga dijangkiti oleh kulat. Saintis membuat kesimpulan bahawa tanda-tanda sebegini hanya berlaku kepada lebah yang telah musnah sistem antibodi mereka.
Kejutan lain buat para saintis yang menyelidiki kes ini ialah sarang lebah yang terbiar tidak didatangi oleh lebah-lebah dan haiwan yang lain. Kebiasaannya koloni lebah yang berdekatan atau parasit akan mencuri madu dan debunga yang ditinggalkan atas sebab yang berbeza seperti kesejukan yang melampau dalam musim sejuk. Para saintis tersebut membuat hipotesis bahawa “terdapat sesuatu yang toksik pada koloni yang tertinggal yang membuatkan haiwan lain menjauhi daripadanya”.
Walter Haefeker melihat perkara ini melebihi dari skop industri penjagaan lebah. Beliau membuat andaian bahawa kemungkinan paling besar faktor yang mempengaruhi fenomena ini ialah pertambahan bilangan ladang tanaman ubah suai genetik (GM) yang mempunyai sifat rintang serangga perosak telah ditanam sekitar 40 % di ladang jagung di Amerika Syarikat. Di Jerman jumlahnya hanya sekitar 0.06 % yang hanya merangkumi kawasan di sebelah timur Mecklenburg dan Brandenburg . Beliau telah menghantar beberapa saintis untuk membuat kajian di kawasan tersebut dan mencari hubungan antara tanaman GM dan penyakit yang dialami oleh lebah.
Kepupusan koloni lebah berkemungkinan juga berpunca dari kesan radiasi akibat penggunaan handphone.Pancaran radiasi melalui penggunaan alat telekomunikasi seperti handphone telah menggangu kemampuan lebah untuk mengesan sumber makanan.Satu kajian dibuat Universiti Landau didapai lebah tidak pulang semula ke haif bila handphone diletakkan berhampiran
Pemanasan global juga dipercayai menyumbang kepada kematian lebah,menurut para saintis pemanasan global meningkatkan lagi jumlah populasi agen pembawa penyakit seperti kutu,fungi dan virus yang mengancam keselamatan lebah.Perubahan cuaca yang tidak menentu berpunca dari pemanasan global ini turut menggangu koloni lebah yang sudah biasa dengan perubahan iklim yang tetap.
Di negeri kita,fenomena penurunan hasil madu lebah juga begitu ketara berlaku.Korporasi Pembanguna Desa,agensi utama dalam mengembangkan industri lebah madu di negeri ini sejak tahun 1980han lagi,melihat trend penurunan hasil madu dikalangan penternak madu di beberapa daerah seperti di Kudat sejak tahun 2008 lagi.
Antara puncanya ialah pembukaan hutan dan kecendrungan pekebun menggantikan kebun mereka dengan penanaman kelapa sawit.Ini mengakibatkan sumber makanan lebah seperti pokok kelapa semakin berkurangan.Faktor cuaca yang tidak menentu juga menyumbang kepada penurunan hasil ini.
Sudah tiba masanya kempen kesedaran agar menjaga populasi lebah ini dari mengalami kepupusan seperti yang berlaku dinegara-negara barat. Pihak sekolah contohnya boleh melibatkan diri agar pelajar-pelajar didedahkan lebih awal mengenai kepentingan lebah kepada alam sekitar. Kajian berterusan harus dilakukan dan langkah-langkah pencegahan perlu dibuat oleh pihak yang berwajib agar industri lebah dinegara ini terus berkembang untuk ditinggalkan kepada generasi akan datang.Lebah seolah-olah ingin memberi tahu kita bahwa alam sekitar semakin terancam oleh kerakusan tangan manusia sendiri.
Sabtu, 26 Mac 2011
Ahad, 30 Mei 2010
kata-kata hikmat
1When a man really desires a thing so deeply that he is willing to stake his entire future on a single turn of the wheel in order to get it,he is sure to win
- Napoleon Hill
2.Successful people have a positive attitude.your attitude determines your actions and your actions determines your accomplishment
3.People with a positive attitude focus their time and attention on solution,not problem.When you have positive attitude,it is easier to be persistent
4.Effective is doing right thing while efficient is doing things right
5.GRATEFUL- G-goal,R-relationship with other,A-attitude,T-time management,E-effective & effeciency,F-follow-up,U-under promise and over deliver,L-love
-"successful people are grateful people"
6.The longer you work in the right direction,the closer you are to success.Too many men give-up when success is within their grasp.They leave if for someone else to capture.
- Napoleon Hill
7.A quitter never wins,a winner never quit- Naopleon Hill
8.Shallow men believe in luck,wise and strong men believe in cause and effect - Ralph Waldo Emerson
9.It isnt your skills that are keeping you from succeding,it is your attitude - Steve Berleck
10.You have to take control of your own life,or someone else will do it for you
11.Success rarely comes to those who expect failure.If you think you are going to fail,you are going to fail.If you expect to succeed,you are likely to succeed
12.Unchallenged people are bored and unmotivated.Challenge people are excited and ready for action.
13.Whatever you do,do not make excuses,you know the old expressions "a bad workman always blame his tools.-Richard Denny
- Napoleon Hill
2.Successful people have a positive attitude.your attitude determines your actions and your actions determines your accomplishment
3.People with a positive attitude focus their time and attention on solution,not problem.When you have positive attitude,it is easier to be persistent
4.Effective is doing right thing while efficient is doing things right
5.GRATEFUL- G-goal,R-relationship with other,A-attitude,T-time management,E-effective & effeciency,F-follow-up,U-under promise and over deliver,L-love
-"successful people are grateful people"
6.The longer you work in the right direction,the closer you are to success.Too many men give-up when success is within their grasp.They leave if for someone else to capture.
- Napoleon Hill
7.A quitter never wins,a winner never quit- Naopleon Hill
8.Shallow men believe in luck,wise and strong men believe in cause and effect - Ralph Waldo Emerson
9.It isnt your skills that are keeping you from succeding,it is your attitude - Steve Berleck
10.You have to take control of your own life,or someone else will do it for you
11.Success rarely comes to those who expect failure.If you think you are going to fail,you are going to fail.If you expect to succeed,you are likely to succeed
12.Unchallenged people are bored and unmotivated.Challenge people are excited and ready for action.
13.Whatever you do,do not make excuses,you know the old expressions "a bad workman always blame his tools.-Richard Denny
Khamis, 13 Mei 2010
Mukjizat bahasa Al-Quran
Mukjizat dari sudut bahasa boleh dilihat menerusi kisah Waled Ben Mughiroh yang merupakan seorang sasterawan Arab jahilliyah.Waled bin Mughiroh telah terpengaruh dengan keindahan Al-Quran dan masyarakat jahiliyyah ketika itu merasakan bahawa sekiranya Waled telah terpengaruh dengan keindahan Al-Quran maka seluruh bangsa Arab akan turut terpengaruh dengannya.Berita tentang Waled ben Mughiroh yang telah terpengaruh dengan keindahan Al-Quran sampai ke pengetahuan Abu Jahal lalu Abu Jahal datang bergegas untuk bertemu Waled lantas beliau berkata kepada Waled,"kamu tidak ada apa-apa yang diburukkan tentang Al-Quran",lalu Waled menjawab;
"Sesunggunya tidak ada di antara kamu yang lebih baik dari aku dalam syair-syair Arab ataupun rijza atau syair-syair jin.Demi Allah tiada satupun yang boleh menandingi al-Quran ini.Dia lebih tinggi dari apa yang tinggi"
Kenyataan Waled itu menyebabkan Abu Jahal marah lalu mendesak Waled untuk bercakap sesuatu buruk tentang al-Quran dan beliau meminta tempoh sebentar untuk memikirkan sesuatu yang buruk tentang al-Quran.Sejurus selepas itu Waled pun berkata seperti yang dirakamkan oleh al-Quran dalam surah al-Muddathir ayat 24;
"lalu ia berkata (al-Quran) itu tidak lain hanyalah sihir yang dipelajari (dari yang dulu).
Kenyataan Waled tentang al-Quran menunjukkan bahawa beliau mengetahui bahawa al-Quran bukan daripada karya manusia atau makhluk lain seperti jin,namun kerana kepentingan dirinya terancam,maka beliau sanggup membuat dalih untuk menafikan kebenarannya.
Saidina Umar r.a sebelum memeluk agama Islam merupakan seorang yang sangat memusuhi Islam. Menurut satu riwayat,pada suatu hari beliau bercadang untuk pergi ke rumah Rasulullah s.a.w. Dalam perjalanannya ke rumah nabi beliau telah terserempak dengan seseorang yang bertanyakan ke mana beliau hendak pergi. Umar mengatakan bahawa ia hendak pergi kerumah Nabi Muhammad s.a.w untuk membunuhnya. Namun orang yang ditemuinya telah memberitahu beliau bahwa adiknya sendiri telah menganut agama ISlam.
Saidina Umar menjadi begitu marah sekali apabila mendengar berita itu lalu beliau terus pergi kerumah adiknya .Beliau telah memecah masuk dan menampar suami adiknya dan mampu merampas 'al-Quran' dari tangan Fatimah lalu adiknya menghalang dan menyuruh Umar membersihkan dirinya terlebih dahulu sekiranya ingin memegang 'al-Quran' tersebut.Selepas beliau membersihkan diri beliau telah mengambil 'al-Quran' tersebut dan alangkah tercangangnya beliau membawa ayat-ayat daripada Ta-Ha, ayat 1,2,3 dan 4:
"Ta-Ha
Kami tidak menrunkan kepadamu al-Quran agar kamu menjadi susah
Tetapi sebagai peringatan bagi yang takut kepada Allah
Iaitu diturunkan dari Allah yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi"
Apabila Saidina Umar r.a terbaca ayat-ayat ini beliau terus berkata "alangkah indahnya kata-kata ini lalu beliau terus beriman kepad Allah s.w.t dan terus melangkah pergi ke rumah Nabi Muhammad s.a.w. Dirumah Nabi Muhammad s.a.w beliau telah mengucap dua kalimah syahadat.
Daripada segi pemilihan kata, bahasa yang digunakan dalam Quran memang cantik.Kata-kata yang digunakan bukan sahaja dekat dan lekat pada pembaca yang ditujunya, iaitu orang-orang Arab yang cerdas dan pintar dalam mengolah kata-kata (orang-orang Arab jahiliah memang dikenali sebagai sasterawan-sasterawan hebat), tetapi juga mempunyai komposisi dan perkataan yang menunjukkan banyak "keanehan".Jika ia hanya sebuah buku biasa, seperti "Das Capital" yang ditulis oleh Karl MArx ataupun "On The Origin of Species" oleh Darwin, yang semuanya ditulis oleh manusia biasa, maka keanehan itu tidak mungkin dilihat.
Perhatikan ketika Quran menyebut perkataan al-hayah(kehidupan) yang sama banyaknya dengan perkataan al-maut(kematian), iaitu sebanyak 145 kali.Juga, perkataan al-harr(panas) sama banyak jumlahnya dengan perkataan al-bard(dingin), iaitu 3 kali, ataupun al-shaif(musim panas) yang sama banyak dengan perkataan al-syifa(musim dingin),iaitu satu kali.
"Keanehan-keanehan" itu juga kelihatan dalam keseimbangan khsuus.Perkataan yaum(hari),contohnya,disebut sebanyak 365 hari,sama dengan jumlah hari dalam setahun.Begitu juga dengan perkataan ayyam(hari dalam bentuk jamak),ia disebut sebanyak 30 kali,sama banyak dengan jumlah hari dalam satu bulan. Quran juga ada menyebut perkataan syahr/asyhur (bulan) sebanyak 12 kali, sama banyaknya dengan jumlah bulan dalam satu tahun.
Bukan itu sahaja, kerana masih banyak "keanehan" daripada segi gaya penyusunan Quran.Ini termasuk aspek-aspek sastera Quran,yang menurut pertututan Quran itu sendiri:
"Andaikan jin dan manusia berhimpun bagi menyusun sesuatu yang mirip Quran,mereka tidak mampu melakukannya,walaupun mereka saling tolong-menolong."Surah Al-Isra" 17:88
Ini membuktikan gaya penyusunan Quran,dalam hal ini pemilihan kata-kata itu dipilih secara tepat,memiliki tingkat kecerdasan yang tinggi, dan dijamin penggunaannya bagi jangka waktu yang lama.
Hadith Nabi Muhammad s.a.w menyatakan bahawa "al-Quran adalah mu'jizat yang akan dijaga Allah sehingga hari kiamat dan apabila ada orang musyrik yang akan dijaga Allah sehingga hari kiamat dan apabila ada orang musyrik membacanya mereka akan kata bahawa al-Quran bukan daripada manusia atau makhluk-makhluk lain.Hadith mengenai al-Quran ini terbukti kebenarannya apabila terdapat ramai cendikiawan yang terpesona dengan al-Quran lalu menganut Islam.Diantara mereka ialah Dr Jefry Lang.
Dr Jefry Lang merupakan seorang pensyarah dalam bidang matematik di University of Kansas di Amerika Syarikat.Beliau dilahirkan pada tahun 1954 dalam keluarga Katolik di Bridgeport,Connicticut.Selama 18 tahun beliau menuntut di sekolah Katholik dan pelbagai persoalan tentang ketuhanan dan agam Kristian tidak memuaskan hati beliau. Menjelang umurnya 18 tahun beliau telah menjadi aties."Sekiranya ada Tuhan dan Dia amat mengasihi mengapakah ujud penderitaan di dalam dunia ini? Itulah soalan pensyarah muda dalam bidang matematik di University Of San Francisco, beliau telah menemui Tuhan sebagai realiti.Perkara tersebut telah ditunjukkan oleh beberapa orang rakannya yang beragama Islam di Universiti.Seorang rakannya telah memberikan kepada beliau senaskah al-Quran dan beberapa buah buku mengenai Islam.Beliau telah membaca quran secara sendirian dan beliau telah terpesona dengan Quran.Menurut beliau,dua surah yang pertama yang telah dibacanya adalah sangat menarik hati.Apabila beliau ditanya mengapakah dia tertarik dengan al-Quran sedangkan al-Quran adalah dalam bahasa Arab yang asing baginya beliau berkata,"pelukis mampu menyebabkan mata sebuah potrait seakan-akan mengekori anda dari satu tempat ke tempat yang lain,tetapi adakah terdapat seorang pengarang menulis satu tulisan yang menjawab persoalan harian anda?."Setiap malam aku akan merumuskan soalan-soalan dan penafian dan akan menemui jawapannya pada hari esoknya.Ia kelihatan seolah-olah pengarang al-Quran membaca pemikiranku"kata Lang.
Kepada pertanyaan mengapa beliau mendapati bahawa al-Quran sungguh menawan baginya sedangkan ia ditulis dalam bahasa Arab,Lang menjawab,"Mengapakah seorang bayi dapat ditenangkan oleh suara ibunya?"Beliau berkata membaca al-Quran dapat memberi ketenangan jiwa kepadanya dan kekuatan dalam saat-saat beliau menghadapi kesusahan.Kini Dr Jeffry Lang terus melaksanakan tugas sebagai seorang da'i dengan menulis berbagai-bagai tajuk buku dan menyampaikan kuliah Islam.Antara buku karangan beliau ialah "Even Angels ask,A journey to Islam.Dalam buku tersebut Dr Lang berkongsi dengan para pembacanya pandangan-pandangan yang telah membawanya kepada penemuan Islam dan peningkatannya dalam agama Islam.
Rujukan buku:
1.Revolusi IQ.SQ.EQ- Taufik Pasiak
2.Pengukuhan Aqidah Menerusi Penghayatan Sains Dalam Al-Quran-Dr.Mohd.Arip Hj K asmo
"Sesunggunya tidak ada di antara kamu yang lebih baik dari aku dalam syair-syair Arab ataupun rijza atau syair-syair jin.Demi Allah tiada satupun yang boleh menandingi al-Quran ini.Dia lebih tinggi dari apa yang tinggi"
Kenyataan Waled itu menyebabkan Abu Jahal marah lalu mendesak Waled untuk bercakap sesuatu buruk tentang al-Quran dan beliau meminta tempoh sebentar untuk memikirkan sesuatu yang buruk tentang al-Quran.Sejurus selepas itu Waled pun berkata seperti yang dirakamkan oleh al-Quran dalam surah al-Muddathir ayat 24;
"lalu ia berkata (al-Quran) itu tidak lain hanyalah sihir yang dipelajari (dari yang dulu).
Kenyataan Waled tentang al-Quran menunjukkan bahawa beliau mengetahui bahawa al-Quran bukan daripada karya manusia atau makhluk lain seperti jin,namun kerana kepentingan dirinya terancam,maka beliau sanggup membuat dalih untuk menafikan kebenarannya.
Saidina Umar r.a sebelum memeluk agama Islam merupakan seorang yang sangat memusuhi Islam. Menurut satu riwayat,pada suatu hari beliau bercadang untuk pergi ke rumah Rasulullah s.a.w. Dalam perjalanannya ke rumah nabi beliau telah terserempak dengan seseorang yang bertanyakan ke mana beliau hendak pergi. Umar mengatakan bahawa ia hendak pergi kerumah Nabi Muhammad s.a.w untuk membunuhnya. Namun orang yang ditemuinya telah memberitahu beliau bahwa adiknya sendiri telah menganut agama ISlam.
Saidina Umar menjadi begitu marah sekali apabila mendengar berita itu lalu beliau terus pergi kerumah adiknya .Beliau telah memecah masuk dan menampar suami adiknya dan mampu merampas 'al-Quran' dari tangan Fatimah lalu adiknya menghalang dan menyuruh Umar membersihkan dirinya terlebih dahulu sekiranya ingin memegang 'al-Quran' tersebut.Selepas beliau membersihkan diri beliau telah mengambil 'al-Quran' tersebut dan alangkah tercangangnya beliau membawa ayat-ayat daripada Ta-Ha, ayat 1,2,3 dan 4:
"Ta-Ha
Kami tidak menrunkan kepadamu al-Quran agar kamu menjadi susah
Tetapi sebagai peringatan bagi yang takut kepada Allah
Iaitu diturunkan dari Allah yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi"
Apabila Saidina Umar r.a terbaca ayat-ayat ini beliau terus berkata "alangkah indahnya kata-kata ini lalu beliau terus beriman kepad Allah s.w.t dan terus melangkah pergi ke rumah Nabi Muhammad s.a.w. Dirumah Nabi Muhammad s.a.w beliau telah mengucap dua kalimah syahadat.
Daripada segi pemilihan kata, bahasa yang digunakan dalam Quran memang cantik.Kata-kata yang digunakan bukan sahaja dekat dan lekat pada pembaca yang ditujunya, iaitu orang-orang Arab yang cerdas dan pintar dalam mengolah kata-kata (orang-orang Arab jahiliah memang dikenali sebagai sasterawan-sasterawan hebat), tetapi juga mempunyai komposisi dan perkataan yang menunjukkan banyak "keanehan".Jika ia hanya sebuah buku biasa, seperti "Das Capital" yang ditulis oleh Karl MArx ataupun "On The Origin of Species" oleh Darwin, yang semuanya ditulis oleh manusia biasa, maka keanehan itu tidak mungkin dilihat.
Perhatikan ketika Quran menyebut perkataan al-hayah(kehidupan) yang sama banyaknya dengan perkataan al-maut(kematian), iaitu sebanyak 145 kali.Juga, perkataan al-harr(panas) sama banyak jumlahnya dengan perkataan al-bard(dingin), iaitu 3 kali, ataupun al-shaif(musim panas) yang sama banyak dengan perkataan al-syifa(musim dingin),iaitu satu kali.
"Keanehan-keanehan" itu juga kelihatan dalam keseimbangan khsuus.Perkataan yaum(hari),contohnya,disebut sebanyak 365 hari,sama dengan jumlah hari dalam setahun.Begitu juga dengan perkataan ayyam(hari dalam bentuk jamak),ia disebut sebanyak 30 kali,sama banyak dengan jumlah hari dalam satu bulan. Quran juga ada menyebut perkataan syahr/asyhur (bulan) sebanyak 12 kali, sama banyaknya dengan jumlah bulan dalam satu tahun.
Bukan itu sahaja, kerana masih banyak "keanehan" daripada segi gaya penyusunan Quran.Ini termasuk aspek-aspek sastera Quran,yang menurut pertututan Quran itu sendiri:
"Andaikan jin dan manusia berhimpun bagi menyusun sesuatu yang mirip Quran,mereka tidak mampu melakukannya,walaupun mereka saling tolong-menolong."Surah Al-Isra" 17:88
Ini membuktikan gaya penyusunan Quran,dalam hal ini pemilihan kata-kata itu dipilih secara tepat,memiliki tingkat kecerdasan yang tinggi, dan dijamin penggunaannya bagi jangka waktu yang lama.
Hadith Nabi Muhammad s.a.w menyatakan bahawa "al-Quran adalah mu'jizat yang akan dijaga Allah sehingga hari kiamat dan apabila ada orang musyrik yang akan dijaga Allah sehingga hari kiamat dan apabila ada orang musyrik membacanya mereka akan kata bahawa al-Quran bukan daripada manusia atau makhluk-makhluk lain.Hadith mengenai al-Quran ini terbukti kebenarannya apabila terdapat ramai cendikiawan yang terpesona dengan al-Quran lalu menganut Islam.Diantara mereka ialah Dr Jefry Lang.
Dr Jefry Lang merupakan seorang pensyarah dalam bidang matematik di University of Kansas di Amerika Syarikat.Beliau dilahirkan pada tahun 1954 dalam keluarga Katolik di Bridgeport,Connicticut.Selama 18 tahun beliau menuntut di sekolah Katholik dan pelbagai persoalan tentang ketuhanan dan agam Kristian tidak memuaskan hati beliau. Menjelang umurnya 18 tahun beliau telah menjadi aties."Sekiranya ada Tuhan dan Dia amat mengasihi mengapakah ujud penderitaan di dalam dunia ini? Itulah soalan pensyarah muda dalam bidang matematik di University Of San Francisco, beliau telah menemui Tuhan sebagai realiti.Perkara tersebut telah ditunjukkan oleh beberapa orang rakannya yang beragama Islam di Universiti.Seorang rakannya telah memberikan kepada beliau senaskah al-Quran dan beberapa buah buku mengenai Islam.Beliau telah membaca quran secara sendirian dan beliau telah terpesona dengan Quran.Menurut beliau,dua surah yang pertama yang telah dibacanya adalah sangat menarik hati.Apabila beliau ditanya mengapakah dia tertarik dengan al-Quran sedangkan al-Quran adalah dalam bahasa Arab yang asing baginya beliau berkata,"pelukis mampu menyebabkan mata sebuah potrait seakan-akan mengekori anda dari satu tempat ke tempat yang lain,tetapi adakah terdapat seorang pengarang menulis satu tulisan yang menjawab persoalan harian anda?."Setiap malam aku akan merumuskan soalan-soalan dan penafian dan akan menemui jawapannya pada hari esoknya.Ia kelihatan seolah-olah pengarang al-Quran membaca pemikiranku"kata Lang.
Kepada pertanyaan mengapa beliau mendapati bahawa al-Quran sungguh menawan baginya sedangkan ia ditulis dalam bahasa Arab,Lang menjawab,"Mengapakah seorang bayi dapat ditenangkan oleh suara ibunya?"Beliau berkata membaca al-Quran dapat memberi ketenangan jiwa kepadanya dan kekuatan dalam saat-saat beliau menghadapi kesusahan.Kini Dr Jeffry Lang terus melaksanakan tugas sebagai seorang da'i dengan menulis berbagai-bagai tajuk buku dan menyampaikan kuliah Islam.Antara buku karangan beliau ialah "Even Angels ask,A journey to Islam.Dalam buku tersebut Dr Lang berkongsi dengan para pembacanya pandangan-pandangan yang telah membawanya kepada penemuan Islam dan peningkatannya dalam agama Islam.
Rujukan buku:
1.Revolusi IQ.SQ.EQ- Taufik Pasiak
2.Pengukuhan Aqidah Menerusi Penghayatan Sains Dalam Al-Quran-Dr.Mohd.Arip Hj K asmo
Ahad, 2 Mei 2010
sejarah suku kaum bajau-sama
Lama juga saya tidak "update" blog sayani.Mau jadi macam blogger lain yang sentiasa update blog mereka dengan isu-isu yang menarik tapi masih lagi merangkak,masih terkapai-kapai mendisiplinkan diri untuk menjadi penulis yang baik.Tak apala,sekurang-kurangnya saya sudah memulakan perjalanan ini, sebagai penulis blog,suatu perjalanan yang disediakan oleh kemudahan IT.Dunia sudah menjadi sebuah kampung,"global village",komunikasi dipercepatkan antara manusia.Kali ini saya akan menulis mengenai sejarah,sejarah suku kaum Bajau-sama,kaum saya sendiri.Kenapa saya memilih,memang secara semulajadinya kita ingin mencari identiti kita sendiri.Saya akan memulakan penulisan saya mengenai kaum Bajau-Sama di Sabah.Maklumat mengenai suku Kaum Bajau-Sama ini saya ambil dari beberapa sumber salah satunya dari Kertas-Projek saya sendiri semasa saya menuntut di ITM Sabah mengenai Sejarah Kedatangan Islam Di Sabah Sebelum Merdeka.Dalam Kajian saya,salah satu faktor kedatangan Islam ke Sabah ialah melalui penghijrahan kaum Bajau-Sama ke Sabah.
Pada hari ini bila saja disebut orang-orang Bajau ia langsung merujuk kepada orang yang beragama Islam,sama seperti bila kita menyebut orang-orang Melayu di Tanah Melayu,juga merujuk kepada orang yang beragama Islam.Ada pengkaji sejarah yang mengklasifikasikan suku Bajau ini dalam rumpun Melayu.Mereka dalah etnik maritim yang menetap dipersisiran pantai pantai,pulau-pulau dan laut adalah sebahagiann dari hidup mereka.Populasi mereka terdapat diwilayah kepulauan Nusantara dan mempunyai cara hidup yang sama dengan etnik Melayu.Keperibadian dan budaya mereka lebih menunjang kepada peradaban Melayu Islam dan mereka kini menjadi pribumi di tiga negara iaitu Malaysia,Filipina dan Indonesia.Pada hari ini suku Bajau merupakan etnik Muslim terbesar dalam kaum bumiputra Islam di Sabah.Menurut tradisi lisan,istilah Bajau diberi nama oleh orang Melayu Brunei tetapi sesama mereka,mereka akan menggelar diri mereak sebagai "sama" atau "Jomo Sama".Bajau adalah himpunan beberapa kumpulan sub-etnik iaitu Sama,Samar,Layun,Ubian,Binadan,Kagayan atau Jama Mapun,Simunul,Bajau Kubang,Pala'u,Yaka dan Bagingi.Pada tahun 1975 kaum Bajau berjumlah 100,00,merupakan kaum kedua terbesar selepas kaum Kadazan Dusun di Sabah.
Bila menyebut tentang orang-orang Bajau,maka kita boleh bahagikan kepada dua bahagian,satu dari daerah Semporna dan satu lagi dari daerah di sekitar Kota Belud,Kudat,Tuaran hingga ke Papar.Orang Bajau merupakan kaum kedua terbesar di Sabah selepas kaum Kadazan Dusun,walaupun mereka ini berbeza dari segi tempat tinggal dan juga loghat bahasa tapi persamaan antara keduanya ialah masing-masing mengatakan asal-usul mereka berasal dari Johor dan beragama Islam.Terdapat beberapa teori tentang bilakah mereka mula datang ke Sabah.Menurut seorang penulis barat,Whelan,mengatakan mereka berhijrah ke Sabah sekitar lebih dua ratus tahun yang lau.Dalam sejarah bertulis Brunei,bagaimanapun,menjelaskan bahwa kaum Bajau telah ujud dan mendiami bahagian utara Sabah pada abad keenam belas Masehi,semasa pemerintahan Sultan Abdul Kahar,Sultan Brunei yang keenam atau mungkin sebelum itu.
Tetapi penghijrahan orang-orang Bajau dari Johor,yang diketengahkan oleh penulis barat dan diketahui umum oleh suku kaum Bajau sehingga kehari ini,dipersoalkan oleh beberapa pengkaji.Salah seorangnya ialah Datuk Jamdin Buyong yang menyangkal pendapat bahawa orang-orang Bajau berasal dari Johor.Menurut beliau orang-orang Bajau berasal dari Teluk Burma dan berhijrah ke gugusan kepulauan Melayu dan negeri Sabah merupakan sebahagian daripada banyak lagi negeri yang diduduki oleh orang Bajau.Negeri ini mungkin diduduki oleh orang Bajau semenjak kira-kira 10,000 tahun yang silam atau lebih awal daripada itu.Andaian ini berdasarka pada penemuan artifak sebelum zaman neopolitik di Agop Atas,iaitu sebahagian Gua Madai,Pantai Timur Sabah yang dianggarkan berusia kira-kira 9,000 tahun,disamping kesan-kesan kebudayaan manusia awal zaman logam dan zaman neolitik yang ditemui di Pusu Lumut,Gua Tapadong dan sungai Segama yang berusia kira-kira 8,500 tahun.Menurut Tom Harrison,Sabah mempunyai warisan tradisi kehidupan manusia awal selewat-lewatnya sama seperti yang terdapat diSarawak,iaitu kesan-kesan kehidupan manuis awal telah ujud di negeri itu kira-kira 30,000 tahun yang silam,seperti katanya;"we can withsome confidence accept that fully paleotethic,old stone-age tools are already proved from more than one cave as well as from an intresting open site in the north-eastern part of the state(Sabah),and that there was continuous occupation of the area from then onto the prsent day".Oleh kerana penduduk dikawasan kajian akreologi ini serta kawasan sekitarnya ialah keturunan orang Bajau,maka berkemungkinan besarlah juga yang kesan-kesan sejarah itu adalah peninggalan orang Bajau yang paling awal dinegeri itu.Dari hujah inilah,menurut Datuk Jamdin Buyong,bahawa orang Bajau yang paling awal di Sabah bukan dari Filipian atau Johor,tetapi merupakan sebahagian daripada kumpulan salah satu rumpun austranesia yang paling awal berhijrah dari Asia,berpecah ke beberapa kawasan termasuklah ke Filipina,Sabah,Indonesia Timur dan Semenanjung Tanah Melayu.Tapi pendapat mengatakan orang Bajau berasal dari Tanah Melayu,khususnya dari Johor masih bloeh diterima.Kita boleh bersetuju dengan pendapat yang mengatakan orang Bajau bukan berasal dari Johor tetapi berasal dari Teluk Burma dan orang Bajau boleh mengatakan bahawa mereka adalah diantara penduduk yang asli di Sabah selain kaum Dusun dan Kadazan.
Tetapi tidaklah keterlaluan bahawa orang Bajau pernah singgah ke Tanah Melayu dalam perjalanan mereka dari Teluk Burma tadi dan mungkin singgah ke Johor.Untuk memperkuatkan lagi andaian ini, berikut diperturunkan beberapa hujah;
i.Sifat orang Bajau yang suka mengembara
Menuut Daved Sopher,pengembara-pengembara laut (Bajau terkenal juga sebagai pengembara laut) telah mengembara ke empat kawasan utama di Asia Tenggara,iaitu Laut China Selatan(termasuk kepulauan Riau-Lingga,pulau-pulau Tujuh,pulau-pulau Bangka dan Biliton,kepulauan Sulu,Sabah,Indonesia Timur dan kawasan Pantai Barat Semenanjung Tanah Melayu.
ii.Orang Bajau pernah singgah di Tanah Melayu
Prof Dr Asmah Hj Omar telah membuat penyelidikan bagi mengesan melalui perkataan untuk menentukan sama ada Semenanjung Tanah Melayu pernah menjadi tempat persinggahan suku-suku bangsa Austronesia(termasuk Bajau)dalam perjalanan mereka ke selatan.Beliau mengambil contoh perkataan-perkataan daripada bahasa-bahasa yang terdapat dalam mana tempat,sedangkan perkataan ini sendiri tidak terdapat dalam bahasa Melayu,seperti perkataan "Pahang" (Paang) yang dalam bahasa Bajau Darat bererti"biawak".Dalam Bahsa Melayu,perkataan tersebut hanya tedapat dalam nama negeri,iaitu negeri Pahang.Juga di Pahang terdapat nama tempat yang dikenali sebagai Lurah Bilut."Bilut" ialah kata yang berloghat dengan "Belud" dalam bahasa Bajau yang bermakna "bukit".Dengan itu,lurah Bilut "Lurah Bukit".Dengan ini Prof Dr Asmah berpendapat bahawa perkataan "Pahang" dan "Bilut" itu membuktikan adanya perkampungan suku kaum Bajau di kawasan yang sekarng ini termasuk dalam kawasan negeri Pahang,tetapi mereka ini barangkali tidak lama disitu kerana meneruskan perjalanan ke Borneo.Mereka yang menetap disitu lama kelamaan terserap ke dalam suku bangsa Melayu yang datang kemudian dengan jumlah yang lebih banyak.
iii.Penghijrahan orang Bajau dari Johor merupakan penghijrahan kedua. Menurut Prof Dr Asmah lagi,suku-suku bangsa Austronesia (termasuk Bajau) bergerak kearah yang berlainan meskipun semuanya menuju keselatan.Disamping adanya gerak melalui Semenanjung Tanah Melayu ke selatan,ada juga yang menyimpang darinya,baik sebelah barat atau sebelah timur.Di sebelah barat,gerak ini mengharungi Teluk Benggala ke Lautan Hindi dan dari situ ke Sumatera,atau ke barat dan terus ke Madagascar.Di sebelah timur Semenanjung Tanah Melayu,mungkin ada gerak yang mengharungi Laut China Selatan ke Filipina dan Borneo dan dari situ ke kawasan lain. Berdasarkan pendapat Dr Asmah itu,semakin jelaslah bahawa orang Bajau yang paling awal di Sabah tidak semestinya berasal dari Filipina atau Johor tetapi berkemungkinan besar merupan sebahagian dari suku bangsa Austronesia yang datang terus dari Asia.Pelayaran orang Bajau dari kepulauan Sulu ke Sabah dan dari Sabah ke kepulauan Sulu memang berlaku pada masa kekuasaan Sultan Sulu di negeri ini hinggalah sekarang ini.Demikian juga pelayaran orang Bajau dari Semenanjung Tanah Melayu termasuklah Johor ke kepulauan Sulu atau ke Sabah mungkin pernah berlaku,tetapi berkemungkinan besar pengembaraan itu berlaku selepas adanya orang Bajau yang paling awal menetap di negeri ini.
iv.Penghijrahan kedua ini selepas orang Bajau memeluk agama Islam di Tanah Melayu.
David E.Sopher berpendapat bahawa nenek-moyang orang Bajau di kawasan Borneo Filipina datang dari kepulauan Riau hinggalah pada kira-kira abad ke-14.Pada abad ini,pengaruh Islam tersebar luas disini.Begitu juga cerita-cerita lagenda orang Bajau,mengaitkan asal usul mereka dengan Tanah Melayu dan nama-nama yang disebut menunjukkan orang Bajau berhijrah ke Sabah adalah orang-orang Islam
Dari hujah diatas,kami berpendapat salah satu sumber kemasukan atau kedatangan Islam ke Sabah ialah dari Tanah Melayu sereta beberapa tempat yang berdekatan,yang dibawa oleh oprang-orang Bajau.Gusni Sahat dalam kajiannya mendapati kaum Bajau mempunyai pengaruh yang kuat dengan kelompok masyarakat yang dominan di Filipina,Indonesia dan Brunei di era politik pra-penjajah. Cuma catatan sejarah hanya menyebut kedatangan orang Bajau dari Johor dan ramai pihak termasuk orang-orang Bajau di Sabah sendiri mengakui asal-usul mereka boleh dikaitkan dengan Tanah Melayu,khususnya Johor.Bersambung
Pada hari ini bila saja disebut orang-orang Bajau ia langsung merujuk kepada orang yang beragama Islam,sama seperti bila kita menyebut orang-orang Melayu di Tanah Melayu,juga merujuk kepada orang yang beragama Islam.Ada pengkaji sejarah yang mengklasifikasikan suku Bajau ini dalam rumpun Melayu.Mereka dalah etnik maritim yang menetap dipersisiran pantai pantai,pulau-pulau dan laut adalah sebahagiann dari hidup mereka.Populasi mereka terdapat diwilayah kepulauan Nusantara dan mempunyai cara hidup yang sama dengan etnik Melayu.Keperibadian dan budaya mereka lebih menunjang kepada peradaban Melayu Islam dan mereka kini menjadi pribumi di tiga negara iaitu Malaysia,Filipina dan Indonesia.Pada hari ini suku Bajau merupakan etnik Muslim terbesar dalam kaum bumiputra Islam di Sabah.Menurut tradisi lisan,istilah Bajau diberi nama oleh orang Melayu Brunei tetapi sesama mereka,mereka akan menggelar diri mereak sebagai "sama" atau "Jomo Sama".Bajau adalah himpunan beberapa kumpulan sub-etnik iaitu Sama,Samar,Layun,Ubian,Binadan,Kagayan atau Jama Mapun,Simunul,Bajau Kubang,Pala'u,Yaka dan Bagingi.Pada tahun 1975 kaum Bajau berjumlah 100,00,merupakan kaum kedua terbesar selepas kaum Kadazan Dusun di Sabah.
Bila menyebut tentang orang-orang Bajau,maka kita boleh bahagikan kepada dua bahagian,satu dari daerah Semporna dan satu lagi dari daerah di sekitar Kota Belud,Kudat,Tuaran hingga ke Papar.Orang Bajau merupakan kaum kedua terbesar di Sabah selepas kaum Kadazan Dusun,walaupun mereka ini berbeza dari segi tempat tinggal dan juga loghat bahasa tapi persamaan antara keduanya ialah masing-masing mengatakan asal-usul mereka berasal dari Johor dan beragama Islam.Terdapat beberapa teori tentang bilakah mereka mula datang ke Sabah.Menurut seorang penulis barat,Whelan,mengatakan mereka berhijrah ke Sabah sekitar lebih dua ratus tahun yang lau.Dalam sejarah bertulis Brunei,bagaimanapun,menjelaskan bahwa kaum Bajau telah ujud dan mendiami bahagian utara Sabah pada abad keenam belas Masehi,semasa pemerintahan Sultan Abdul Kahar,Sultan Brunei yang keenam atau mungkin sebelum itu.
Tetapi penghijrahan orang-orang Bajau dari Johor,yang diketengahkan oleh penulis barat dan diketahui umum oleh suku kaum Bajau sehingga kehari ini,dipersoalkan oleh beberapa pengkaji.Salah seorangnya ialah Datuk Jamdin Buyong yang menyangkal pendapat bahawa orang-orang Bajau berasal dari Johor.Menurut beliau orang-orang Bajau berasal dari Teluk Burma dan berhijrah ke gugusan kepulauan Melayu dan negeri Sabah merupakan sebahagian daripada banyak lagi negeri yang diduduki oleh orang Bajau.Negeri ini mungkin diduduki oleh orang Bajau semenjak kira-kira 10,000 tahun yang silam atau lebih awal daripada itu.Andaian ini berdasarka pada penemuan artifak sebelum zaman neopolitik di Agop Atas,iaitu sebahagian Gua Madai,Pantai Timur Sabah yang dianggarkan berusia kira-kira 9,000 tahun,disamping kesan-kesan kebudayaan manusia awal zaman logam dan zaman neolitik yang ditemui di Pusu Lumut,Gua Tapadong dan sungai Segama yang berusia kira-kira 8,500 tahun.Menurut Tom Harrison,Sabah mempunyai warisan tradisi kehidupan manusia awal selewat-lewatnya sama seperti yang terdapat diSarawak,iaitu kesan-kesan kehidupan manuis awal telah ujud di negeri itu kira-kira 30,000 tahun yang silam,seperti katanya;"we can withsome confidence accept that fully paleotethic,old stone-age tools are already proved from more than one cave as well as from an intresting open site in the north-eastern part of the state(Sabah),and that there was continuous occupation of the area from then onto the prsent day".Oleh kerana penduduk dikawasan kajian akreologi ini serta kawasan sekitarnya ialah keturunan orang Bajau,maka berkemungkinan besarlah juga yang kesan-kesan sejarah itu adalah peninggalan orang Bajau yang paling awal dinegeri itu.Dari hujah inilah,menurut Datuk Jamdin Buyong,bahawa orang Bajau yang paling awal di Sabah bukan dari Filipian atau Johor,tetapi merupakan sebahagian daripada kumpulan salah satu rumpun austranesia yang paling awal berhijrah dari Asia,berpecah ke beberapa kawasan termasuklah ke Filipina,Sabah,Indonesia Timur dan Semenanjung Tanah Melayu.Tapi pendapat mengatakan orang Bajau berasal dari Tanah Melayu,khususnya dari Johor masih bloeh diterima.Kita boleh bersetuju dengan pendapat yang mengatakan orang Bajau bukan berasal dari Johor tetapi berasal dari Teluk Burma dan orang Bajau boleh mengatakan bahawa mereka adalah diantara penduduk yang asli di Sabah selain kaum Dusun dan Kadazan.
Tetapi tidaklah keterlaluan bahawa orang Bajau pernah singgah ke Tanah Melayu dalam perjalanan mereka dari Teluk Burma tadi dan mungkin singgah ke Johor.Untuk memperkuatkan lagi andaian ini, berikut diperturunkan beberapa hujah;
i.Sifat orang Bajau yang suka mengembara
Menuut Daved Sopher,pengembara-pengembara laut (Bajau terkenal juga sebagai pengembara laut) telah mengembara ke empat kawasan utama di Asia Tenggara,iaitu Laut China Selatan(termasuk kepulauan Riau-Lingga,pulau-pulau Tujuh,pulau-pulau Bangka dan Biliton,kepulauan Sulu,Sabah,Indonesia Timur dan kawasan Pantai Barat Semenanjung Tanah Melayu.
ii.Orang Bajau pernah singgah di Tanah Melayu
Prof Dr Asmah Hj Omar telah membuat penyelidikan bagi mengesan melalui perkataan untuk menentukan sama ada Semenanjung Tanah Melayu pernah menjadi tempat persinggahan suku-suku bangsa Austronesia(termasuk Bajau)dalam perjalanan mereka ke selatan.Beliau mengambil contoh perkataan-perkataan daripada bahasa-bahasa yang terdapat dalam mana tempat,sedangkan perkataan ini sendiri tidak terdapat dalam bahasa Melayu,seperti perkataan "Pahang" (Paang) yang dalam bahasa Bajau Darat bererti"biawak".Dalam Bahsa Melayu,perkataan tersebut hanya tedapat dalam nama negeri,iaitu negeri Pahang.Juga di Pahang terdapat nama tempat yang dikenali sebagai Lurah Bilut."Bilut" ialah kata yang berloghat dengan "Belud" dalam bahasa Bajau yang bermakna "bukit".Dengan itu,lurah Bilut "Lurah Bukit".Dengan ini Prof Dr Asmah berpendapat bahawa perkataan "Pahang" dan "Bilut" itu membuktikan adanya perkampungan suku kaum Bajau di kawasan yang sekarng ini termasuk dalam kawasan negeri Pahang,tetapi mereka ini barangkali tidak lama disitu kerana meneruskan perjalanan ke Borneo.Mereka yang menetap disitu lama kelamaan terserap ke dalam suku bangsa Melayu yang datang kemudian dengan jumlah yang lebih banyak.
iii.Penghijrahan orang Bajau dari Johor merupakan penghijrahan kedua. Menurut Prof Dr Asmah lagi,suku-suku bangsa Austronesia (termasuk Bajau) bergerak kearah yang berlainan meskipun semuanya menuju keselatan.Disamping adanya gerak melalui Semenanjung Tanah Melayu ke selatan,ada juga yang menyimpang darinya,baik sebelah barat atau sebelah timur.Di sebelah barat,gerak ini mengharungi Teluk Benggala ke Lautan Hindi dan dari situ ke Sumatera,atau ke barat dan terus ke Madagascar.Di sebelah timur Semenanjung Tanah Melayu,mungkin ada gerak yang mengharungi Laut China Selatan ke Filipina dan Borneo dan dari situ ke kawasan lain. Berdasarkan pendapat Dr Asmah itu,semakin jelaslah bahawa orang Bajau yang paling awal di Sabah tidak semestinya berasal dari Filipina atau Johor tetapi berkemungkinan besar merupan sebahagian dari suku bangsa Austronesia yang datang terus dari Asia.Pelayaran orang Bajau dari kepulauan Sulu ke Sabah dan dari Sabah ke kepulauan Sulu memang berlaku pada masa kekuasaan Sultan Sulu di negeri ini hinggalah sekarang ini.Demikian juga pelayaran orang Bajau dari Semenanjung Tanah Melayu termasuklah Johor ke kepulauan Sulu atau ke Sabah mungkin pernah berlaku,tetapi berkemungkinan besar pengembaraan itu berlaku selepas adanya orang Bajau yang paling awal menetap di negeri ini.
iv.Penghijrahan kedua ini selepas orang Bajau memeluk agama Islam di Tanah Melayu.
David E.Sopher berpendapat bahawa nenek-moyang orang Bajau di kawasan Borneo Filipina datang dari kepulauan Riau hinggalah pada kira-kira abad ke-14.Pada abad ini,pengaruh Islam tersebar luas disini.Begitu juga cerita-cerita lagenda orang Bajau,mengaitkan asal usul mereka dengan Tanah Melayu dan nama-nama yang disebut menunjukkan orang Bajau berhijrah ke Sabah adalah orang-orang Islam
Dari hujah diatas,kami berpendapat salah satu sumber kemasukan atau kedatangan Islam ke Sabah ialah dari Tanah Melayu sereta beberapa tempat yang berdekatan,yang dibawa oleh oprang-orang Bajau.Gusni Sahat dalam kajiannya mendapati kaum Bajau mempunyai pengaruh yang kuat dengan kelompok masyarakat yang dominan di Filipina,Indonesia dan Brunei di era politik pra-penjajah. Cuma catatan sejarah hanya menyebut kedatangan orang Bajau dari Johor dan ramai pihak termasuk orang-orang Bajau di Sabah sendiri mengakui asal-usul mereka boleh dikaitkan dengan Tanah Melayu,khususnya Johor.Bersambung
Selasa, 16 Mac 2010
sifat amarah
Antara sifat yang akan merosakkan jiwa dan akal adalah kemarahan.Sifat marah adalah sifat tercela yang mampu merosakkan sistem kesihatan dan kerehatan minda,emosi dan kerohanian.Marah perlu bagi merangsang minda dan emosi kearah perubahan seperti marah kepada kekurangan diri lalu berusaha untuk berubah.Namun marah terhadap segala yang berlaku atau perkara lain akan memudaratkan diri. Dalam konteks kesihatan bioenergy,tatkala sedang marah minda orang tersebut memancarkan gelombang bertahap beta secara berlebihan. Ini merangsang sistem hormon yang seterusnya memancarkan arus tenaga letrik secara tinggi kepada seluruh tubuh.Inilah yang menyebabkan seseorang yang sedang marah kelihatan merah muka,telinga dan tapak tangannya.Tubuhnya akan menggigil dan kata-kata serta tindakannya menjadi kasar dan kuat.Arus tenaga yang berlebihan mengakibatkan saraf bekerja secara stres dan mampu memutuskan ataupun merosakkan saraf. Biasa berlaku urat saraf otak terputus yang mengakibatkan strok akibat kemarahan yang berlebihan dan berlanjutan.Kerana itu, marah yang berlebihan menjadi musuh kepada sistem tubuh.Malah,transmisi getaran tinggi ini mengakibatkan getaran aura menjadi negatif seterusnya menarik gelombang-gelombang negatif luar untuk masuk kedalam tubuh.Akibat marah juga seseorang boleh hilang kawalan diri dan pertimbangan rasionalnya.Gangguan jin dan makhluk halus akan hanya memburukkan lagi keadaan.Marah adalah penyakit dan lawannya adalah kesabaran.Kerana itulah Islam menyatakan kepentingan sifat sabar dalam saranannya 'sabar itu sebahagian daripada iman'.Kata ini secara simbolik menolak kemarahan dan menyifatkan sabar sebagai sebahagian daripada iman.Iman pula adalah rukun atau prinsip yang menjadi pegangan Muslim.
Langgan:
Catatan (Atom)